SKETCH NOTE
SKETCH NOTE is a notebook for creators developed by reexamining the act “sketch”.
By using A3 paper folded into 16 pages with no original refills, it is thin and compact. Easy to carry, ideas can be sketched anytime and anywhere. Main pocket is able to hold a 5.5 in. smart-phone, pen, business and credit cards, receipts, etc., so you can even handle a small meeting with just the SKETCH NOTE.


SKETCH NOTEは、スケッチという行為を見つめなおして開発されたクリエイター向けノートである。
専用のリフィル等を使用せず、単にA3の紙を折りたたんで16ページのノートとして使用するため、サイズも薄くコンパクト。持ち運びしやすいためいつでもどこでもアイデアスケッチを行うことが可能である。5.5インチのスマートフォンやペン、名刺やカード、レシート等も本体のポケットに収納できるため、SKETCH NOTEひとつで簡単な打ち合わせもこなすことが可能である。
Also, basic five combinations of leather color (pink & turquoise, gray & yellow, black & silver, ivory, brown & black) are available for you to choose, then freely design original illustration, photo, or characters using a UV printer or laser cutter. By doing so, the one in the world, SKETCH NOTE just for you is made. Of course we insisted in high quality leather. Craftsman with high technique of Japan worked delicately on genuine leather on its dyeing, cutting, sewing, and finishing, it answers to the creators demand with strong insistence.


また、基本となる5種類のレザー色の組み合わせ(ピンク×ターコイズ、グレー×イエロー、ブラック×シルバー、アイボリー、ブラウン+ブラック)から一つを選び、それにUVプリンターやレーザーカッターを用いてオリジナルイラストや写真、文字等を自由にデザイン。こうして、世界に一つ、あなただけのSKETCH NOTEができあがる。もちろん、レザーも高いクオリティにこだわった。日本の高い技術を持った職人が天然皮革の染加工から断裁、縫製、仕上げまですべての加工をひとつひとつ丁寧に行うことで、こだわりが強いクリエイターの欲求にも応える品質となっている。
What is sketching?
We started thinking from what sketching meant to people in creative field.
We use various tools to enhance our creative. Paper, pen, software … however, sketching with pen and paper is the most important. Why?

Sketching is like a journey thru thoughts. Available anywhere with paper and pen, sketching recalls memories and informations scattered in the brain, then connecting those by sorting in hierarchy. Connected memories and informations are activated by bonding with secondary matters, transforming into the spring of unseen new ideas. Also by repeating the sketch, an idea would be deepened and polished. Thoughts would be extended. Creative would make a big transformation (Quantum Jump), and heightened to reach the unseen height. Therefore, sketch could be said as most important.

Beginning with the murals of Lascaux and Altamira in Europe, and also Africa, Australia, South East Asia, South America, Meso-America, etc., various cave paintings are found all over the world. Mural is the oldest drawing and sketch by human being. Also, drawing letter characters were added after its being created. Letters are signs made of lines and dots to convey and record words. In many cases they originate in pictograms (visual signs / picturesque letters), which eventually were simplified as letters. Therefore, writing letters could also be said as a form of sketch.

Mud plate and stick, papyrus and ink, wood board and brush, and at last paper and pen … though time may change the tools and the difference in cultural spheres, the action sketch has never changed. And it won’t change for quite a while. Stretching the understanding, in the memory of human species that has been hand down continuously for long years, it even seems sketching itself has been instilled into us as a spring that expands thoughts and enable innovative ideas. Enhancing and expanding the human creativity and logic, sketch takes a large part in human evolution.


まず私たちは、クリエイティブに携わる人間にとってのスケッチとは一体何かという定義付けから考え始めた。
私たちは、クリエイティブを高めるためにさまざまなツールを使用する。紙、ペン、アプリケーション…。その中でも、紙をペンによるスケッチは最も重要な行為である。それはなぜだろうか?

スケッチするという行為は思考の旅路のようなものである。紙とペンがあればどこでもできるスケッチは、脳内に点在している記憶や情報を呼び覚まし、階層的に整理しながらそれぞれを繋ぎ合わせていく行為であるからだ。つなぎ合わされた記憶や情報は、副次的な要素と結びつきながら活性化し、まだ見ぬ新しいアイデアの源泉へと変化していく。そして、幾度もスケッチを繰り返すことで、そのアイデアは深耕されより研鑽されていく。スケッチにより思考が拡張され、クリエイティブは飛躍的に変化(Quantum Jump)し、まだ見ぬ高みへと昇華するのである。だからこそ、スケッチが最も重要な行為であると言えるのだ。

ヨーロッパのラスコー壁画やアルタミラ壁画を始めとして、アフリカ、オーストラリア、東南アジア、南米やメソアメリカ等、世界中で様々な洞窟壁画が発見されている。洞窟壁画は人類最古の絵画でありスケッチである。そして、文字が発明されてからは文字を書くことが加わった。文字とは、言葉を伝達・記録するために線や点を使って形作られた記号のことであり、多くの場合、ピクトグラム(視覚的記号・絵文字)を起源とし、その形状が簡略化されて文字に変化した。このことから、文字を書くこともスケッチとして捉えられるのではないだろうか。

粘土板と棒、パピルスとインク、木簡と筆、そして、紙とペン...。時を経てツールは変わっても、文化圏が異なったとしても、スケッチするという行為そのものは変わっていない。そして、多分これから先もしばらく変わることはないだろう。拡大解釈すれば、これまで脈々と受け継がれてきた人類種の記憶の中に、スケッチすることそのものが、思考の拡張につながり、革新的なアイデアの源泉となりうることが植えつけられているようにも思える。スケッチは人類の創造性や論理性を高めて拡張し、その発展に大きく貢献してきたと言えるのではないだろうか。
Symbol 
As written above, sketch is an action that extends thoughts and ideas, as well as sorting information in hierarchy. This is creative thinking and logical thinking, two types of thinking simultaneously. SKETCH NOTE symbol is based on enabling these two thoughts at same time. The “circle: ◯” stands for creative thinking where as the “square: ◯” stands for logical thinking. They form the first letters S and N of SKETCH NOTE. Also, since sketch sorts and connects memories scattered in brain to become a new idea, the minimum unit of an idea is expressed as ​◯▢△. (◯, ▢ and divided △ are minimum units that compose a material.)


前述の通り、スケッチは思考やアイデアを拡張する行為であると同時に、階層的に情報を整理する行為である。これは、創造的思考と論理的思考という2つの思考を同時に発現させる行為であると言えるだろう。SKETCH NOTEのシンボルは、この2つの思考の両立をその形状の骨子としている。クリエイティブにまつわる創造的思考を◯、論理的思考を▢として表し、SKETCH NOTEの頭文字SとNを構成した。また、スケッチは、脳内の点在記憶を整理して繋ぎあわせることで新しいアイデアへ昇華させる行為であることを前提とし、この点在記憶をアイデアの最小単位として◯▢△に置き換えた。(◯、▢と二分割した△は、物質を構成する形状の最小単位である。)
Typeface
We created an original Sans-serif typeface for SKETCH NOTE in extremely simple structure. Sans-serif was chosen because it has the casual and comfortable impression by its use of simple lines and curves. (In contrast, serif has academic, stiff, and somewhat daunting impression.) Jotting down ideas that arouse and the act of simply visualizing itself is something anyone can achieve, which is simple and casual. Rather it is not a special nor academic manner. SKETCH NOTE which you can leave a note whenever idea pops up, is an item one should have simply in their pocket or one should always casually wear upon. This is why SKETCH NOTE type face utilizes San Serif which is simple and casual.


SKETCH NOTEでは極力シンプルな構造のサンセリフ体オリジナルタイプフェイスを新たに作成した。サンセリフ体を使用した理由は、シンプルな直線と曲線で構成され、カジュアルで親しみやすい印象を持っているからだ(反面、セリフ体は、アカデミックで多少堅苦しく、とっつきにくい印象を持っている)。思いついたアイデアをすぐに描き留め、簡単にビジュアル化するというスケッチ自体、誰しもができるシンプルでカジュアルな行為であり、決して特別でアカデミックな行為とは言えない。アイデアを思いついた時にさっと描き留めることができるSKETCH NOTEは、簡単にポケットに放り込んでおいたり、いつもそのユーザーが身につけているべきカジュアルなアイテムであると言える。SKETCH NOTEのタイプフェイスがシンプルでカジュアルなサンセリフである理由である。
Dynamic identity 
Also, choosing from the basic five leather color combinations (pink & turquoise, gray & yellow, black & silver, ivory, brown & black) , SKETCH NOTE is able to FAB with UV printers or laser cutters, which enables creating various looks as user likes. For such product characteristic, we chose the dynamic identity system where you can freely combine colors and patterns that compose the symbol.


さらに、基本となる5種類のレザー色の組み合わせ(ピンク×ターコイズ、グレー×イエロー、ブラック×シルバー、アイボリー、ブラウン+ブラック)から一つを選び、UVプリンターやレーザーカッターでFABできるSKETCH NOTEは、ユーザーの好みに応じた多様なルックスを生み出すことができる。この商品特性を踏まえて、シンボルを構成する各パーツの色やパターンを自由に組み合わせることができるダイナミックアイデンティティを採用した。
Creative direction: Mayumi Ishikawa (Loftwork Inc.)
Art direction and design: Hiromi Maeo
Photo: Mayumi Ishikawa (Loftwork Inc.)
Range of work: Visual identity development

2016 Tokyo, Japan

You may also like

Back to Top